Sommige mannen zit het wel erg hoog.

Hoewel, soms krijg ik de indruk dat het er meer en meer worden. Ik wil niet direct zeggen dat ze vrouwen haten, maar…… uitspraken als ‘Ik heb wel geleerd dat ik niet een hele koe hoef te kopen om een coteletje te eten’ zijn toch op zijn minst tekenend te noemen.

Gaandeweg het gesprek, gewoon op een ordinair terras in Weert, kreeg ik het al door. Deze meneer houdt dus niet van vrouwen. Ondanks dat hij gedurende een kleine 29 jaar ‘gelukkig’ getrouwd was geweest.

Misschien heeft het iets met zijn ‘verlopen’ verleden te maken, zijn verblijf ‘all over the world’. Of gewoon omdat hij altijd in een machocultuur rondgelopen heeft, maar hij stak het niet onder stoelen of banken. De emancipatie van de vrouw was domweg te ver doorgeslagen, kijk maar eens naar Spanje? Ik kom daar niet zo vaak, dus ‘hoezo!’.

Nou, dat land was in 10 jaar tijd economisch zo gegroeid dat vrouwen daarmee een positie hadden verworven van ‘bitch’. De man had gewoon niks meer te vertellen. Hij verdeelde gelukkig zijn tijd over Spanje, Weert en Equador waar hij een bananenplantage had, die net kostendekkend was! Maar en zeker ook in Weert was het gewoon niet uit te houden met het vrouwvolk. Hierna volgden nog wat moppen die ik graag aan me voorbij had laten gaan.

Nee, niet dat hij het goedkeurde wat die Equadorianen met hun vrouwen deden, de slaag was nu al een stuk minder – dat wel -, dagelijks nog maar een keer. Vroeger was dat ’s morgens voor wat ze dacht fout te gaan doen die dag, ’s middags voor wat er ’s morgens niet goed was gegaan en ’s avonds om in te peperen dat ze het überhaupt nooit goed deed.

Het enig interessante wat ik aan dit gesprek heb overgehouden is een verklaring voor de klederdracht  en met name hoedendracht van vrouwen in Equador, Peru, Mexico, Argentinië en Brazilië. Dit doen ze uit eerbied voor een groot voorvader vermoord door een Spanjaard en als teken van rouw dat deze overleden is. Wellicht  dat deze vrouwen de bananenrepubliek ook over 10 jaar naar hun hand kunnen zetten en met hoed in de hand afscheid kunnen nemen van toonbeelden van onfatsoen zoals veel mannen verworden zijn. Ondanks of dankzij de emancipatie.

 

Geef een reactie

